Winkelwagen
U heeft geen artikelen in uw winkelwagen
Het is hoopgevend dat de kloof tussen bovengenoemde interventies en de werkelijkheid niet onoverbrugbaar is. Hoe kunnen we er vervolgens voor zorgen dat zonveilig buitenwerken daadwerkelijk vanzelfsprekend wordt?
Wat we als organisatoren gaan doen is per sector de (organisaties van) werkgevers en werknemers inventariseren om hen te informeren vóórdat de nieuwe cao-onderhandelingen starten. Hier nemen we ook de overheid als werkgever van grote groepen buitenwerkers (zoals defensie en politie) in mee. Andere belangrijke doelgroepen die we benaderen zijn ondernemingsraden, arbodiensten, bedrijfsartsen en relevante vakopleidingen, om zonveilig buitenwerken een integraal onderdeel van de opleiding te maken.
Kunnen we u ondersteunen om zonveilig buitenwerken in uw organisatie op de agenda te krijgen? Dan horen we dat graag!
Wij bedanken alle deelnemers voor hun waardevolle input:
En Martin van Mierloo (IKNL) voor de begeleiding van de brainstorm.
Namens de organisatie:
In editie Huid & Werk van vakblad HEELdeHUID verscheen namens de Stuurgroep een artikel over zonveilig buitenwerken, met de oproep aan dermatologen, huisartsen, huidtherapeuten en andere huidspecialisten om alert te zijn op plekjes bij mensen die met name buiten werkzaam zijn. In het artikel staan onder andere maatregelen van de HBB Groep, een kei in zonveiligheid in de bouwsector en een goede inspiratiebron voor andere organisaties die hun buitenwerk(st)ers betere zonbescherming willen bieden.
HEELdeHUID editie Huid & Werk
Een van de geïnterviewden in het artikel is KAM-coördinator en hoger veiligheidsdeskundige Jeroen Seldenrijk, destijds werkzaam bij de HBB Groep. Deze organisatie is werkzaam in het ontwikkelen en bouwen van complexe woningbouwprojecten en doet er alles aan om huidkanker bij buitenwerk(st)ers te voorkomen. Hierbij richt het bedrijf zich niet alleen op de eigen werknemers, maar ook op andere partners die bij de projecten van de HBB Groep zijn betrokken.
Ledengroep Veiligheid Bouwend Nederland
Wij hanteren algemene bouwplaats-regels waar iedereen zich aan dient te houden. Denk hierbij aan het dragen van benodigde persoonlijke beschermingsmiddelen zoals veiligheidsschoenen, goede werkkleding en een veiligheidshelm. Daarnaast verbieden wij het werken met een ontbloot bovenlijf. Uiteraard dient elke werkgever zélf ook zorg te dragen voor passende maatregelen.
Onze projectleiders en uitvoerders zijn opgeleid als BHV’er en zijn bekend met de risico’s die hitte en langdurig werken in de zon met zich mee kunnen brengen. De bewustwording om zichzelf daartegen te beschermen is dan ook prima aanwezig. Ze weten welke maatregelen ze kunnen treffen om zichzelf, maar ook anderen te beschermen. Aan onze onderaannemers en bouwpartners verstrekken we toolboxmeetings met instructiemateriaal, zodat zij hun medewerkers kunnen voorzien van voorlichting over op welke wijze de buitenwerkers zichzelf kunnen beschermen tegen hitte en UV-straling.
Recent organiseerden Stuurgroep Huidkankerzorg Nederland, Zonkrachtactieplatform en Centrum Werk Gezondheid de ‘Brainstorm Huidkankerpreventie Buitenwerkers’ met als hoofdvraag: Hoe maken we zonveilig buitenwerken vanzelfsprekend? Uit de brainstorm kwamen diverse waardevolle interventies die kunnen bijdragen aan zonveiligheid van buitenwerkers, om het risico op huidkanker door buitenwerk te reduceren.
Vanzelfsprekend volgens Van Dale: natuurlijk, voor de hand liggend: iets als vanzelfsprekend aannemen. Met ‘vanzelfsprekend zonveilig buitenwerken’ bedoelen we dan ook een normale, routinematige handeling van zowel werkgevers als werknemers, als logisch onderdeel van de cultuur van de organisatie.
Het NAH zette daarom fors in op effectieve primaire preventie om de problemen m.b.t. de houdbaarheid van de huidkankerzorg op te lossen. En riep landelijke én lokale politici, beleidsmakers en andere betrokkenen op dat de komende jaren óók te doen.
Niet blijven dweilen met de kraan open, nog méér zorg, het achteraf repareren van de eigenlijk onnodige gevolgen van de schade. Gaan voor het bevorderen van gezondheid, voor verandering van zongedrag en zonnebankgebruik en het daarmee voorkómen van huidkanker. Daarbij allereerst focussen op een viertal hoog risico doelgroepen: (ouders/verzorgers van) kinderen tot 18 jaar, buitensporters, buitenwerkers en zonnebankgebruikers. Met jaarlijkse campagnes om ze bewust te maken van risico’s van hun gedrag en van mogelijke gedragsalternatieven, en zo te bevorderen dat zij een geïnformeerde gedragskeuze kunnen maken. Maar óók met maatregelen om uitvoering van verstandig gedrag te bevorderen, de gezonde keuze ook de gemakkelijkste keuze te maken. Bijvoorbeeld door te zorgen voor optimale (groene) schaduwcreatie op en/of rond parken, speeltuinen, pleinen, straten, sportvelden, openluchtzwembaden en andere recreatieplekken. En door in verschillende settingen zoals kinderopvang, scholen, sportterreinen en andere recreatieve buitenplekken te zorgen voor beschikbaarheid van goede zonbeschermingsmiddelen.