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Alles wat je moet weten over Lichen Sclerosus van de vulva

When Does Lichen Sclerosus Require Surgical Treatment?

Surgery is regarded as a second-line therapy for lichen sclerosus in both women and men.

In women, surgical treatment for lichen sclerosus may be required for the following circumstances:

  • Correct scarring from lichen sclerosus that interferes with the normal function of the vulva, urinary system, and/or cosmetic appearance of the genital area
  • Treat vulvar intraepithelial neoplasia (changes in the epithelial cells in the top or surface layer of skin that cover the vulva, often a precursor of cancer) or malignant tumor

In men, surgical treatment is reserved for circumcision in uncircumcised men when very strong topical steroids and other first-line treatments are ineffective.

Second-Line Therapies

While not regarded as first-line treatments, research indicates that the following therapies have proven to relieve some symptoms of lichen sclerosus:

Diagnose

Typisches unverwechselbares klinisches Bild mit chronischem Verlauf, histologisches Substrat..
  • Zirkumskripte Sklerodermie (Guttata-Typus): kein genitaler oder analer Befall. An Rumpf und Extremiäten plaqueförmig. Oberfläche nicht pergamentartig kräuselbar.
  • Lichen planus: gleichmäßiger livider Farbton, meist deutlich tastbare Erhöhungen (Papel oder Plaque), Juckreiz
  • Lichen simplex chronicus Vidal: kein Schleimhautbefall, ausgeprägter Juckreiz, extragenitale kutane Läsionen
  • Psoriasis anogenitalis: kein Schleimhautbefall, scharfe Begrenzung zur gesunden Haut, häufig extragenitaler Befall.
  • Vitiligo: scharfe, häufig bizarre Abgrenzung zur gesunden Haut, kein Juckreiz, keine Induration der Haut, extragenitaler Befall!
  • Candidainfektionen: mazerierte, unscharf begrenzte Areale, Leisten- und Analregion meist mit mitbefallen. Adipositas, Immobilität, Immunstörungen, mykologischer Nachweis der Hefen!
  • Lichen ruber: Hyperorthokeratose, ausgeprägte Hypergranulose, keine Ausbildung einer sog. öden Zone
  • Acrodermatitis chronica atrophicans: eher spärliches diffuses lymphozytäres Infiltrat, relvanter Anteil an Plasmazellen. Keine subepithelial bandförmige Anordnung.
  • Mycosis fungoides: dichtes lymphozytäres Infiltrat, Zell-und Kernpolymorphie, eosinophile Granulozyten. Keine öde Zone.

Quellenangaben

  • Chamli A, Souissi A. Lichen sclerosus. [Updated 2020 Aug 8]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL). StatPearls Publishing, 2021 Jan-. Aufgerufen am 05.08.2021.
  • DermNet NZ. Lichen sclerosus. Aufgerufen am 05.08.2021.
  • DynaMed (Internet), Ipswich (MA). Lichen Sclerosus. EBSCO Information Services. 2018 (1995). Record No. T114456. Aufgerufen am 05.08.2021.
  • Kirtschig G. Lichen sclerosus – Beratungsanlass, Diagnose und therapeutisches Procedere. Dtsch Arztebl Int 2016, 113: 337-43, doi: 10.3238/arztebl.2016.0337.
  • UpToDate (Internet). Vulvar lichen sclerosus. Wolters Kluwer 2021. Aufgerufen am 05.08.2021.

In Zusammenarbeit mit dem Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG).

Histologie

Frühstadium: Epithelatrophie, Orthohyperkeratose, Hypergranulose. Subepithelial bandförmig angeordnetes, epidermotropes rundzelliges Infiltrat. Dieses kann durchaus erhebliche Dichte annehmen, so dass differentialdiagnostisch eine Abgrenzung zu epidermotropen kutanen T-Zell-Lymphomen erfolgen muss.

Intermediärstadium: Elastikafaser-freie Ödemzone, mit weitklaffenden Blut- und Lymphgefäßen, die sich reißverschlussartig zwischen die Epidermis und die bandförmige Entzündungszone schiebt. Bullöse Umwandlung ist möglich.

Spätstadium: Zunehmende Sklerosierungstendenz und Rückbildung der zellulären Entzündungsphänomene.

Immunhistologie: Dermales Infiltrat überwiegend aus T-Lymphozyten, mit hohem Anteil von B-Lymphozyten (20-30%).

Hinweis: ausreichend tiefe Stanzbiopsie (nicht quetschen) aus läsionaler, nicht-steroidal vorbehandelter Haut/Schleimhaut.

Summary

Lichen sclerosus is a chronic skin disease that can cause itching and pain. While it can affect any body part, the disease often involves your genitals and the area around them.

Without treatment, this disease can result in changes that affect the normal function of your urinary system and sexual performance. This can impact your quality of life.

The first-line treatment involves the use of a very potent steroid ointment. Lifelong follow-up and care are needed since flares can occur even after you control symptoms. When scarring occurs, surgery may be advised.

Early treatment of this disease can help prevent problems like scarring. Lifetime care and follow-up are needed to reduce your risk of flares.

Verywell Health uses only high-quality sources, including peer-reviewed studies, to support the facts within our articles. Read our editorial process to learn more about how we fact-check and keep our content accurate, reliable, and trustworthy.

  1. Kraus CN. Vulvar lichen sclerosus. JAMA Dermatol. 2022,158(9):1088-1088. doi:10.1001/jamadermatol.2022.0359
  2. Pinelli S, Basile S, Salerno MG. Successful treatment of total obliteration of vulva caused by inveterate vulvar lichen sclerosus. IJDVL. 2017,83:725. doi:10.4103/ijdvl.IJDVL_114_17
  3. De Luca DA, Papara C, Vorobyev A, et al. Lichen sclerosus: The 2023 update. Front Med. 2023,10. doi:10.3389/fmed.2023.1106318
  4. National Organization for Rare Disorders (NORD). Lichen sclerosus.
  5. Singh N, Mishra N, Ghatage P. Treatment options in vulvar lichen sclerosus: a scoping review. Cureus. 13(2):e13527. doi:10.7759/cureus.13527
  6. Kwok R, Shah TT, Minhas S. Recent advances in understanding and managing lichen sclerosus. F1000Res. 2020,9:F1000 Faculty Rev-369. doi:10.12688/f1000research.21529.1
  7. Cedars-Sinai. Lichen sclerosus.
  8. Vittrup G, Westmark S, Riis J, et al. The impact of psychosexual counseling in women with lichen sclerosus: a randomized controlled trial. J Low Genit Tract Dis. 2022,26(3):258-264. doi:10.1097/LGT.0000000000000669
  9. Yale Medicine. Lichen sclerosus.

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